Strategi Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru

Authors

  • Nurul Hafshotus Shofirah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Indonesia
  • Khofifah Tri Noviawati Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Indonesia
  • Joni Firmansyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Indonesia
  • Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54471/idarotuna.v5i1.86

Keywords:

Work Motivation, Strategy of Madrasah Principals

Abstract

The goal of the madrasah principal's approach is to enhance the effectiveness of teachers during the teaching-learning process. For the best possible educational quality to be achieved, teachers must have a high level of job motivation. Data was gathered qualitatively through the literature observation method, which involves analyzing a range of pertinent literature sources. The study's findings indicate that a number of practical tactics, such as praising colleagues for their accomplishments, cultivating positive working relationships, efficient communication, establishing a happy workplace, and allocating suitable duties and responsibilities. The research's conclusions highlight the critical role that management plays in establishing the culture of the workplace, as well as the significance of honoring motivational elements and creating strategies for human resource development. This study offers a significant theoretical and practical contribution to our understanding of successful strategies for raising employee motivation at work in order to meet organizational objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Andi, Misykat Malik Ibrahim, and Andi Maulana. 2020. “Pengaruh Motivasi

Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Pada Mtsn Di Kecamatan Bontotiro Kabupaten Bulukumba.” Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan 4 (1): 111. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.14164.

Amalda, Nastiti, and Lantip Diat Prasojo. 2018. “Pengaruh Motivasi Kerja Guru, Disiplin Kerja Guru, Dan Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan 6 (1): 11. https://doi.org/10.21831/amp.v6i1.7515.

Ardiana, Titin Eka. 2017. “Pengaruh Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Akuntansi Smk Di Kota Madiun.” Jurnal Akuntansi Dan Pajak 17 (02): 14–23. https://doi.org/10.29040/jap.v17i02.11.

Banun, Sri, Yusrizal, and Nasir Usman. 2016. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal Administrasi Pendidikan 4 (1): 138.

Benu, Imenuel. 2019. “Pengaruh Motivasi Kerja Guru Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Takari Kabupaten Kupang.” Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan 2 (2): 82. https://doi.org/10.26740/jdmp.v2n2.p82-93.

Gunawan, Agus, Machdum Bachtiar, Anis Fauzi, and Uin Sultan Maulana Hasanuddin Banten Abstract. 2023. “Strategi Kepala Madrasah Dalam Motivasi Kerja Guru Dan Iklim Organisasi Dalam Meningkatkan Mutu Madrasah.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Februari 9 (3): 533–47. https://doi.org/10.5281/zenodo.7633298.

Maissyaroh Siti, Rokhman Mauhibur. 2021. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan.” Andragogi Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 1 (2): 1–10.

Mutiara, S M A Negeri. 2016. “Pascasarjana Universitas Syiah Kuala 9 Pages Strategi Kepala Sekolah Meningkatkan Kinerja Guru DI KABUPATEN PIDIE Pascasarjana Universitas Syiah Kuala” 4 (2): 68–76.

Nasional, Sistem Pendidikan, Forum Musyawarah, and Guru Mata. 2015. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Smp Negeri Di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah 3 (3): 103–17.

Öztop, F, and Ö Nayci. 2021. “Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di MAN 2 KAMPAR.” International Online Journal of Education and Teaching (IOJET) 2021 (2): 1206–24.

Widiarsa. 2019. “Kajian Pustaka (Literature Review) Sebagai Layanan Intim Pustakawan Berdasarkan Kepakaran Dan Minat Pemustaka.” Media Informasi 28 (1): 111–24. https://doi.org/10.22146/mi.v28i1.3940.

Yanuarlan, Jery, Aty Susanti, and Asep Iwa. 2023. “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 6 (12): 10043–49. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.2449.

Yasyakur, Moch. 2019. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sma Yaniic (Yayasan Nurwulan Iqra Islamic Centre) Jakarta Utara.” Bina Manfaat Imu; Jurnal Pendidikan 02 (05): 1.

Yusuf, Ramayani, Heny Hendawati, and Lili Adi Wibowo. 2020. “Pengaruh Konten Pemasaran Shoppe Terhadap Pembelian Pelanggan.” Jurnal Manajemen Pendidikan Dan IImu Sosial 1 (2): 506–15. https://doi.org/10.38035/JMPIS.

Downloads

Published

2024-05-25

How to Cite

Shofirah, N. H., Noviawati , K. T., Firmansyah, J., & Mu’alimin. (2024). Strategi Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru. Idarotuna : Journal of Administrative Science, 5(1), 39–49. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v5i1.86

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)