Efektivitas Kinerja Pegawai dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik

Authors

  • Salman Alfarizi Muhtar Universitas Islam Malang, Indonesia
  • Hayat Universitas Islam Malang, Indonesia
  • Septina Dwi Rahmawati Universitas Islam Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54471/idarotuna.v6i1.135

Keywords:

Employee performance, Quality of Public Services

Abstract

The purpose of this study is to ascertain how well employee performance contributes to raising the standard of public services. The study model generated descriptive data in the form of people's written or spoken words and observed behavior by using qualitative research methodologies to investigate and comprehend the meanings that individuals or groups of people perceive regarding social or humanitarian concerns. The study was carried out in North Maluku Province, as this area is among the eastern Indonesian cities with a low growth rate of MSMEs, where many cooperatives are notactively shocked to say that they are not functioning as anticipated, Socio Economic Research and Development and there-remains expected to enhance economic growth and MSMEs. The researcher employed a purposive sampling technique that is non-random and does not rely on reference data sources for data collection. This is grounded in the researcher's aim to comprehend the matter at hand concerning how well employees perform at the Cooperatives and Small and Medium Enterprises (MSMEs) Office of North Maluku Province via individuals whom the researcher deems to possess pertinent knowledge and expertise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Creswell, J. W. 2010. Research design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mix method. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Danim, Sudarwan. 2004. Motivasi Kepemimpinan & Efektivitas Kelompok . PT Rineka Cipta. Jakarta.

Faradiba, Sukma. Slamet Muchsin. Hayat. 2021. Efektivitas Kinerha Oelayanan Sensus Penduduk Berbasis Online di Badan Pusat Statistik Kota Malang. Jurnal Inovasi Penelitian. Vol. 2, No. 1.

Gomes, Faustino Cardoso, (2003), Manajemen Sumber Daya Manusia, Penerbit Andi, Yogyakarta

Haryadi, H. (2009). Administrasi Perkantoran untuk Manajer & Staf. VisiMedia.

Hasibuan, Malayu S.P. 2003. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Bumi Aksara.

Hayat. 2014. Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Aparatur Pelayanan Publik Dalam Kerangka Undang Undang Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara. Jurnal Vol 8 No1 Tahun 2014.

Hayat. 2017. Manajemen Pelayanan Publik. Ed. 1. Jakarta : Rajawali Pres

Herzegovina, R. N. L., & Hayat, H. (2022). Kualitas Pelayanan dalam Bidang Pemberdayaan Masyarakat di Kecamatan Kedungjajang Lumajang. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 5(2), 130-137.

Kusdi. 2013. Teori Organisasi dan Administrasi. Jakarta : Salemba Humanika

Miles, Matthew B., “Analisis data kualitatif: buku sumber tentang metode-metode baru/ Matthew B, Miles dan A. Michael Huberman; penerjemah Tjejep Rohendi Rohidi”, (Jakarta:Penerbit Universitas Indonesia, 19920, hlm. 15.

Moleong, L.J. 2016. Metedologi Penelitian Kualitatif. Bandung, PT. Remaja Rosdakarya.

Niken, Hayat, dan Agus. 2022. Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Melalui Pembayaran Rekening Air Online pada Perusahaan Daerah Air Minum Kabupaten Bojonegoro. Volume 6 Number 1 (February - April 2023), pp.30-41

Nugrahani, Farida. 2014. Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books

Nurillah, A. S., & Muid, D. (2014). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia, Penerapan Sistem Akuntansi Keuangan Daerah (Sakd), Pemanfaatan Teknologi Informasi, dan Sistem Pengendalian Intern Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah (Studi Empiris pada SKPD Kota Depok). Fakultas Ekonomika dan Bisnis.

Peraturan Pemerintah No. 30 Tahun 2019 tentang Penilaian Kinerja PNS

Peraturan Pemerintah Nomor 46 Tahun 2011 tentang Penilaian Prestasi Kerja Pegawai Negeri Sipil.

Robbins, S. P. (2003) Perilaku Organisasi: Konsep Kontroversi Aplikasi. Edisi Kedelapan. Trans. Pujaatmaka, H & Molan, B. Jakarta: Pt. Prenlindo.

Safitri, Selvi Dian. Yaqub Cikusin. Hayat. 2022. Upaya Pemerintah Desa dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik. Jurnal Indonesia Sosial Sains. Vol. 3 No. 5.

Sondang P. Siagian. 1999. Organisasi Kepemimpinan dan Perilaku Administrasi. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Bandung. Alfabeta

Tanny. F. J. 2017. Sumber daya organisasi dan keunggulan bersaing berkelanjutan di perdana elektronik. Agora. Vol. 5 No. 3

Tita VW, Ananda, Nurul, dan Hayat. 2024. Efektivitas Kinerja Pegawai Aparatur Desa dalam Pelayanan Publik di Desa jatinom Kabupaten Blitar. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Vol. 5, No. 2. Malang.

Ulber Silalahi. (2011). Asas-asas Manajemen. Bandung: Refika Aditama.

Undang-Undang No.7 Tahun 2012 tentang perkoperasian.

Wandrial, Son (2012). Budaya Organisasi (Organizational Culture), Salah Satu Sumber Keunggulan Bersaing Perusahaan Di Tengah Lingkungan Yang Selalu Berubah. Jurnal Binus Business Review, 03.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Salman Alfarizi Muhtar, Hayat, & Septina Dwi Rahmawati. (2025). Efektivitas Kinerja Pegawai dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik . Idarotuna : Journal of Administrative Science, 6(1), 99–111. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v6i1.135

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)