Strategi Marketing Mix pada Bisnis Tanaman Hias untuk Mencapai Keunggulan Bersaing Ditinjau dari Etika Bisnis Islam

Authors

  • Putri Rosyidah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Indonesia
  • Siswahyudianto Universitas Islam Negri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54471/idarotuna.v4i1.39

Keywords:

Marketing Mix Strategy, Ornamental Plant Business, Competitive Advantage, Islamic Business Ethics

Abstract

The ornamental plant business has good profit prospects so that there are more and more enthusiasts day by day, so new strategies are needed in order to survive and respond to challenges in the midst of increasingly fierce competition. One way for Kebon Godonk's business to achieve competitive advantage is to understand and apply the concept of a marketing mix strategy. The aspect used is the marketing mix with 4P which consists of product, price, place, promotion. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of implementing the marketing mix strategy in achieving competitive advantage, taking into account the principles of Islamic business ethics. Researchers will evaluate the extent to which the marketing strategy has been implemented properly, therefore companies must be able to analyze to meet consumer needs so as to create consumer awareness and interest in related goods or services. The research method used is descriptive qualitative method. Methods of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions are also applied. Data validity will be tested using triangulation techniques. From the research that has been done, it shows that the implementation of the marketing mix strategy in Kebon Godonk is very influential in increasing this business so that it can develop and be able to compete with other entrepreneurs. The strategy carried out has also implemented the concepts of Islamic business ethics such as divinity, honesty, responsibility and justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma, B. (2016). Kewirausahaan, Edisi Revisi, Cetakan Ke-21. Bandung: Alfabeta.

Amalia, F. (2014). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Implementasi pada pelaku usaha kecil.

Aziz, A. (2013). Etika bisnis Perspektif islam. Bandung: Alfabeta, 2.

Ghafur, A. (2018). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Iqtishodiyah: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4 (1), 63–74.

Herzegovina, R. N. L., & Taufiqurrohman, S. (2022). Sistem Pelayanan Publik Sebagai Peningkatan Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Padang. Idarotuna: Journal of Administrative Science, 3(2), 120-137.

Hubeis, M., & Kadarisman, D. (2010). Kelayakan dan Strategi Pengembangan Usaha Pembudidayaan Tanaman Hias di Kompleks Perumahan Bekasi (Kasus Usaha Tanaman Hias Adenium pada Lahan Terbatas). MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 5(1), 32-41

Hutama, H. J., & Suliantoro, H. (2015). Analisis Dan Perumusan Strategi Pemasaran Pada Ukm Batik Jawa Anggun Pekalongan Menggunakan Analisis Swot Dan Ahp. Industrial Engineering Online Journal, 4(2).

Ilham, M. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Peningkatan Daya Saing Agrobisnis Tanaman Hias Melalui Media Sosial Di Desa Ajung Kecamatan Ajung Kabupaten Jember (Doctoral dissertation, UIN Kiai Haji Ahcmad Siddiq Jember).

Kumalasari, R. N., Nuryatman, P., Eviana, M., Andriani, S., & Yuhanna, W. L. (2021). Implementasi Strategi Marketing Mix Pada Rintisan Usaha Kreatif “Lichaposa”. Jurnal ABDIMAS Budi Darma, 2(1), 6-11

Lestari, W., Musyahidah, S., & Istiqamah, R. (2019). Strategi Marketing Mix Dalam Meningkatkan Usaha Percetakan Pada CV. Tinta Kaili dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(1), 63-84.

Marissa Grace Haque, et. all., (2021). Strategi Pemasaran Konsep, Teori, dan Implementasi. Tangerang Selatan:Pascal Books.

Mas’ari, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2019). Analisa strategi marketing mix menggunakan konsep 4p (price, product, place, promotion) pada PT. Haluan Riau. Jurnal Teknik Industri, 5(2), 79-86.

Mauna, K. L. (2022). Strategi Bersaing untuk Mempertahankan Eksistensi Usaha Kecil. Idarotuna: Journal of Administrative Science, 3(1), 16-27.

Musfar, T. F., & Se, M. M. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran: Bauran Pemasaran sebagai Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Media Sains Indonesia.

Novrianti, F. (2021). strategi Pemasaran pada Bisnis Tanaman Hias Dalam Meningkatkan Omset Penjualan (Studi kasus pada Bisnis Tanaman Hias Kamila Berkah Bunga Desa Panjerejo Rejotangan Tulungagung).

Prakoso, B. (2005). Pengaruh orientasi pasar, inovasi dan orientasi pembelajaran terhadap kinerja perusahaan untuk mencapai keunggulan bersaing (Studi empiris pada industri manufaktur di Semarang). Jurnal Studi Manajemen dan Organisasi (JSMO), 2(Nomor 1), 35-57.

Prasetiyo, A. W. (2019). Strategi Pemasaran Budidaya Lobster Ditinjau dari Etika Bisnis Islam (Studi Kasus di Pantai Klatak Desa Keboireng Kecamatan Besuki Kabupaten Tulungagung).

Ratnasari, J. (2007). Galeri Tanaman Hias Bunga. Niaga Swadaya.

Tengku Firli Musfar. (2020). Manajemen Pemasaran:Bauran Pemasaran sebagai Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Bandung:Media Sains Indonesia.

Zuhriyah, A. (2023). Strategi Pemasaran Restoran Ayam Geprek Sa’i Menurut Perspektif Etika Bisnis Islam. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 6-10.

Downloads

Published

2023-05-10

How to Cite

Putri Rosyidah, & Siswahyudianto. (2023). Strategi Marketing Mix pada Bisnis Tanaman Hias untuk Mencapai Keunggulan Bersaing Ditinjau dari Etika Bisnis Islam. Idarotuna : Journal of Administrative Science, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v4i1.39

Issue

Section

Articles